Пропаганда здорового способу життя у дошкільному закладі

7 хвилин на прочитання
0
Пропаганда здорового способу життя у дошкільному закладі

Загартовувальні заходи поділяємо на загальні й спеціальні.
Загальні загартовувальні заходи (повітряно-температурний режим, рухова активність, сон, щоденні прогулянки на свіжому повітрі тощо) проводяться у повсякденному житті дитини щодня протягом року. Раціональне проведення таких заходів сприяє зміцненню здоров’я дітей. При цьому дуже важливо створити правильний повітряно – температурний режим в приміщеннях дошкільного навчального закладу. Привчити дітей гратися, навчатися, їсти, спати при відкритих кватирках або фрамугах. Їх тримаємо відкритими протягом тривалого часу, навіть протягом усього дня.
Найліпший спосіб провітрювання – наскрізне провітрювання протягом 5-7 хвилин, коли в приміщенні відкриті вікна й двері. Повітрообмін у цьому випадку відбувається у сім разів швидше. Цей спосіб застосовуємо тільки за відсутності дітей у приміщенні:
– Вранці, перед їх приходом;
– Перед заняттями, за умови, що діти перейдуть із ігрової кімнати в спальню;
– Перед денним сном;
– Перед поверненням з прогулянки.

Критерієм оцінки ефективності наскрізного провітрювання є температура повітря, що повинна знизитися на 2-3* С. У приміщеннях дошкільного навчального закладу температуру повітря необхідно підтримувати на такому рівні:
– для молодшої й середньої груп +19…+20* С;
– для старшої групи +18…+19*С.

Разом з тим слід знати, що постійні коливання температури повітря у груповій кімнаті в межах 2-3*С (так званий динамічний мікроклімат) також є за гартувальним чинником.
Ранкова гімнастика на свіжому повітрі також є загартовувальним заходом. Загальна тривалість ранкової гімнастики на свіжому повітрі – 4-12 хв. залежно від віку дітей та погодних умов. У теплий період року діти займаються гімнастикою, знімаючи верхній шар одягу, у якому вони перебувають протягом дня, у холодний – у теплих спортивних костюмах з натуральних тканин, у які діти переодягаються перед ранковою гімнастикою.
Прогулянки обов’язково проводимо на свіжому повітрі, у непогоду – під тіньовим навісом. Загальна тривалість прогулянок у холодний період року – 4-5 годин. Діти до 4 років гуляють у безвітряну погоду при температурі повітря до – 10*С. Діти віком 4-7 років гуляють у будь-яку погоду при температурі повітря до -15*С.
У теплий період року діти якнайдовше перебувають на свіжому повітрі. Влітку навіть деякі заняття проводяться на вулиці. Одягаємо дітей відповідно до погодних умов.
Ходіння босоніж є гарним засобом загартовування, формування й зміцнення склепіння стопи. Влітку привчаємо дітей ходити босоніж по очищеній ділянці (трава, пісок), починаючи з 2-3 хв. і поступово збільшуючи до 10-12 хв. У приміщенні продовжуємо цей спосіб загартовування, привчаючи дітей ходити босоніж перед денним сном і після нього.
Повітряні ванни є ефективним спеціальним загартовувальним заходом. Повітряні ванни проводяться зранку, поєднуючи їх з ранковою гімнастикою, а також під час прогулянок або в другій половині дня під час денного сну.
Для прийому повітряних ванн відводиться досить велика, простора й світла кімната, у якій перед процедурою проводять вологе прибирання та провітрювання. У холодний період року таке загартовування починаємо проводити при температурі повітря в приміщенні +17…+18*С, а потім знижують її на 1*С через кожні 2-3 процедурі в старшій групі і через 5-6 процедур – у середній та молодшій групах, доводячи поступово температуру до +11…+12*С.
Одяг дітей під час прийому повітряних ванн поступово полегшується: спочатку це майка, трусики, шкарпетки, взуття, згодом (через 10-22 дні) – тільки трусики і взуття.
Тривалість прийому повітряної ванни залежить від віку дитини й ступеня її загартованості до холоду: 5-10 хв. – у молодшій та середній групах на початку курсу процедур, 15-20 хв. – у старшій групі. Максимальна тривалість прийому повітряної ванни для вихованців молодшої й середньої груп – 20 хв. старшої групи – 30 хв.
Загартовувальні водні процедури привчаємо дітей використовувати в гігієнічних цілях прохолодну воду (спочатку +33 …+28*С, а потім і холоднішу +28 …+15*С). Особливо корисне зниження температури води під час умивання обличчя, миття рук, шиї, обливання водою стоп та обтирання тіла. Також дуже корисно полоскати прохолодною водою горло.
Систематичне полоскання горла водою, температура якої поступово знижується, дає виражений оздоровчий ефект. Крім механічної дії (масаж слизових покривів мигдаликів, задньої стінки глотки й рота), у ході цієї процедури вода вимиває залишки їжі й слиз. Привчаємо дітей полоскати спочатку рот, а потім і горло водою кімнатної температури з 3-4 років.
Процедуру починаємо проводити при температурі води +36*С у молодшій і середній групах, та +25*С у старшій групі. Згодом температуру води знижуємо на 1-2*С кожні 3-4 дні, доводячи її відповідно до +18*С та +15*С. Тривалість процедури 1-6 хв.
Процедуру проводимо вранці після їжі, при цьому діти користуються лише індивідуальним посудом. Для підсилення лікувально – профілактичного ефекту за призначенням лікаря у воду для полоскання додаємо кухонну сіль (1 ст. ложка на 1 л води) і йод (10 крапель на 1 л води), а також лимонний сік або відвар трав.

Вологе обтирання тіла проводиться у дошкільному навчальному закладі при наявності регулярного, безперебійного гарячого водопостачання, справності водозмішувача та постійному контролі температури води.
Головний методичний принцип вологого обтирання тіла зводиться до того, що спочатку обтирають кисті рук, стопи ніг, потім – руки від кистей до плечей, ноги від стоп до стегон, а закінчують процедуру обтиранням тулуба.
Початкова температура води для вологого обтирання тіла для дітей 3-4 років +32*С, для дітей 5-6 років +30*С, 6-7 років +28*С. Через кожні 2-3 дні температуру води знижуємо на 1-2*С і доводимо для дітей 3-4 років до 22*С влітку й до 25*С взимку, для дітей 5-6 років відповідно до +20*С та до +24*С, для дітей 6-7 років – до 18*С та до 20*С.
Вологе обтирання тіла до пояса організовуємо після денного сну (або ранкової зарядки) в такій спосіб. Діти залишаються в одних трусиках, кожна дитина обгортає свій рушник навколо талії та бере масажну рукавицю. Діти (по 5-6 осіб) шикуються перед низкою кранів, де змочують водою масажні рукавиці, віджимають й одягають їх на ліву руку. Кожна дитина самостійно обтирає свою праву руку в напрямку від пальців до плеча. Потім одягає масажну рукавицю на праву руку й обтирає ліву руку, шию, груди. Після цього дитина знімає масажну рукавицю, передає її дитині, яка стоїть поруч, і просить обтерти спину. Закінчивши вологе обтирання, діти знімають масажні рукавиці й швидко витирають рушником свої руки, шию, груди та спину. Температура в приміщенні повинна бути +20*С.
Процес загартовування дошкільнят на постійному контролю з боку дорослих: керівника дошкільного навчального закладу, лікаря, медичної сестри, вихователів, помічників вихователів групи, батьків.
Ефективність організації загартовування дітей визначається на основі даних про їх захворюваність на гострі респіраторні захворювання протягом календарного року, враховуючи кількість випадків і днів захворювань.
Загартовування може стати діючим чинником фізичного виховання тільки за умови проведення його у співпраці з батьками. Це дасть змогу проводити у режимі дня дитини загартовувальні заходи не тільки в дошкільному навчальному закладі, але й у домашніх умовах. Досить важливим є позитивне ставлення та особистий приклад дорослих у проведенні загартовувальних заходів, а також контакт ДНЗ з родиною, оскільки остання повинна здійснювати основні елементи загартовування в повсякденному житті. Дошкільний навчальний заклад надає посильну допомогу щодо організації в родинах вихованців здорового способу життя.
Для зміцнення здоров’я дітей важливе значення має якісне харчування. Діти харчуються відповідно нормам, додатково вживають продукти з висівками, часник, цибулю, лимони. На протязі року проводиться С – вітамінізація першого та третіх блюд. Діти з захворюваннями шлунково – кишкового тракту отримують дієту № 5 (за призначенням лікаря на відповідний термін). Для дітей – алергиків використовуємо заміну продуктів з урахуванням затверджених норм.

Контроль за режимом та якістю харчування проводиться старшою медсестрою, лікарем, завідувачем ДНЗ. Кожного дня старша медична сестра Головко В.І з лікарем Дискант Г.А. складають різноманітне збалансоване по білках, жирах і вуглеводах, калоріях, кілокалоріях меню, відповідно до 10-денного перспективного меню затвердженого РайСЕС. Воду для пиття і приготування їжі використовуємо очищену за допомогою фільтру «ИМВАР», кошти на який виділив бюджет міста.
Велику увагу приділяємо пропаганді здорового способу життя серед дітей, батьків, співробітників. Регулярно проводимо конференції, збори, індивідуальні бесіди. Батьки отримують інформацію відносно стану здоров’я дітей, одягу, режиму дня, харчування в вихідні і святкові дні, загартування дитини в домашніх умовах.
Випускаємо санбюлетень на актуальні теми збереження здоров’я і здорового способу життя. Інформативні стенди розміщені на «Сходинках здоров’я», які розташовані біля медичного центру.

Залиш коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *