Термін появи першого слова має великий діапазон. Не варто програмувати свою дитину на виникнення першого слова, фрази у чітко визначені вами терміни. Ще гірше, коли успіхи вашої дитини порівнюються з мовленнєвим розвитком чужого однолітка, а то й меншого на кілька місяців. То не трагедія, що інший такий балакучий. Справа в тому, що він – інший. Процес появи першого слова, фрази – індивідуальний, неповторний, темпи збагачення словника та терміни оволодіння ним різні.
Необхідно частіше спілкуватися з дитиною, грати з ним, проводити бесіду, розвивати голосовий апарат.
Поради дорослим:
Розширюйте коло інтересів дитини. Читайте книжки з яскравими картинками.
У власному мовленні будьте зразком правильної мови. Вживайте всі частини мови, емоційні та інтонаційні барви.
При спілкуванні з дитиною вводьте елемент новизни: незнайомий термін, слова етикету, варіанти словозміни та словотворення.
Не дозволяйте собі в присутності дитини ігнорувати звертання іншого дорослого, глузувати з нього, перекривляти.
Під час спілкування з дитиною, використовуйте до обраної теми предмети, картинки, атрибути, що відтворюють певні дії, складаються в сюжети, варіюються.
Зважаючи на можливості своєї дитини, періодично пробуйте задіяти її досвід і вивести на рівень порівнянь, аналогій, узагальнень, ототожнення, встановлення взаємозв’язків між предметами. При спілкуванні робіть паузи для відповіді дитини, навіть якщо вона ще не говорить – це правило діалогу.
Вчіть дитину спілкуватися, грати з іншими дітьми. Хваліть дитину за його намагання говорити. Уважно слухайте його, якщо він розповідає про свої справи.
Купуйте та пропонуйте дитині іграшки, які збираються з кількох деталей. Розвиток м’язів руки, її дрібної моторики впливає на розвиток мовлення.
Дитина потребує визнання своїх мовленнєвих успіхів та схвалення їх усмішкою, дотиком, обіймами, оплесками, приємними словами. Не скупіться на такі прояви почуттів.