СТВОРЕННЯ МУЗЕЙНОГО ПРОСТОРУ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Педагоги закладу дошкільної освіти №1 «Ромашка» часто замислювалися над тим, як ознайомити дошкільнят з абеткою загальнолюдської культури, як домогтися, щоб у дитини виникла потреба пізнавати минуле, як розкрити її особистий потенціал, формувати патріотичні почуття. Творчий пошук привів нас до музейної педагогіки, засобами якої можна ефективно розв’язувати ці завдання. Музей як спосіб пізнання світу містить великий потенціал для особистого розвитку дошкільнят, він розширює «середовище існування» дитини вже з дошкільного віку, є місцем інтелектуального відпочинку. Звичайно, в умовах дитячого закладу неможливо створити експозиції, що відповідають вимогам музейної справи. Тому ми створили «міні-музеї»: «Українська світлиця» та «Дивовижна Сумщина»(з метою розширення знань дітей про Сумщину, її історію, цікаві пам’ятні місця, її умільців, митців, видатних громадян тощо).
Створені міні-музеї з метою залучення дошкільнят до діяльності та спілкування. Частина слова «міні» відображає вік дітей, для яких вони призначені, розміри експозиції і чітко визначену тематику такого музею. У музеї зібрані експонати, які дозволять дитині більше дізнатися про Сумщину, її побут, мистецтво, народну творчість, українські традиції, костюми, іграшки, знаряддях праці, про природу, майстрів та визначні місця тощо. Пропонуючи дитині такі експонати, розвиваємо в неї пізнавальні інтереси, соціальні почуття і на їх основі закладаємо основи патріотизму та толерантного ставлення до людей.
Другою особливістю міні-музею в ЗДО є те, що кожен експонат музею доступний дитині. Він може його не тільки розглядати, але і чіпати. Дошкільнику властиво пізнавати світ за допомогою органів чуття. Йому недостатньо лише побачити щось очима, він більше й краще запам’ятовує, коли доторкнеться до речі, візьме її в руки, пограється з нею. Збільшується повнота сприйняття, міцність запам’ятовування. Тому, приходячи в музей, діти, звичайно, з допомогою вихователя мають можливість взяти з полиці предмет і розглянути його і навіть пограти, наприклад, посвистіти в свистунець, приміряти на себе прикраси із скриньки та капелюшки, покрутити прядку тощо.
Експозиція міні – музеїв дозволяє вести різнопланову роботу з дітьми, застосовувати різні методики, використовувати матеріали для всіх видів безпосередньо освітньої діяльності. Міні-музеї у закладі були створені з урахуванням віку дітей. Засновниками музею (вихователями) були розроблені паспорти музеїв, де визначена мета заснування міні-музею, його назва та тема, представлені описи усіх експонатів, розроблені перспективні плани організованої діяльності у міні-музеї, дидактичні ігри з експонатами музею.
Невеликий музей на території ЗДО може стати початком великого шляху людини у світ всесвітньої культури. Вплинути на формування його особистості, виховати гідного громадянина, патріота своєї країни.
ІНТЕРНЕТ-САЙТИ МУЗЕЇВ І КАРТИННИХ ГАЛЕРЕЙ УКРАЇНИ
- вебсайт “Музейний простір України“;
- вебсайт Національного художнього музею України;
- вебсайт Національного музею історії України у Другій світовій війні;
- вебсайт Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття;
- вебсайт Одеського художнього музею;
- вебсайт Вінницького обласного краєзнавчого музею;
- вебсайт Львівського музею історії релігії;
- вебсайт Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького;
- вебсайт Музею Івана Гончара;
- вебсайт Музею театрального, музичного та кіномистецтва України